Välfungerande vattenrening och miljöteknik är två viktiga förutsättningar för en hållbar utveckling. Ämnet miljö- och vattenteknik behandlar anläggningar inom energi-, vatten- och miljöteknik samt deras drift, underhåll och service. Ämnet tar även utgångspunkt i biologi och kemi.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet miljö- och vattenteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om ekologi, processkemi och miljö-, vatten- och avloppsteknik. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos energi-, vatten- och miljötekniska anläggningar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om miljökrav, reningsmetoder och olika processer samt drift och underhåll av anläggningar inom energi-, vatten- och miljöteknik. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda teknisk dokumentation samt planera, dokumentera, utvärdera och rapportera sitt arbete. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar system- och processförståelse samt förmåga att identifiera system och komponenter. Därför ska eleverna ges möjlighet att följa flödesscheman och ritningar. Med hjälp av teoretiska och praktiska övningar ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att både självständigt och tillsammans med andra utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter, beräkningar och analyser. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda utrustning, instrument och verktyg på ett säkert och hållbart sätt. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga samt bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom miljö- och vattenteknik.

Undervisningen i ämnet miljö- och vattenteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om miljö-, vatten- och avloppsteknik.
  • Kunskaper om energi-, vatten- och miljötekniska anläggningars uppbyggnad och funktion.
  • Kunskaper om miljökrav, reningsmetoder och processer inom olika typer av anläggningar.
  • Förmåga att planera, utföra och dokumentera drift, underhåll och service samt utföra beräkningar och analyser i olika typer av anläggningar.
  • Förmåga att identifiera system och komponenter med hjälp av relevant teknisk dokumentation.
  • Förmåga att använda utrustning, instrument och verktyg på ett säkert och hållbart sätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp, metoder och utrustning inom miljö-, vatten- och avloppsteknik.

Eleven beskriver översiktligt hur energi-, vatten- och miljötekniska anläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven beskriver översiktligt miljökrav, reningsmetoder och processer inom olika typer av anläggningar.

Eleven planerar, utför och dokumenterar med godtagbart resultat drift, underhåll och service i olika typer av anläggningar. Eleven utför enkla beräkningar och analyser.

Eleven identifierar med viss säkerhet system och komponenter med hjälp av relevant teknisk dokumentation.

Eleven använder utrustning, instrument och verktyg med visst handlag samt på ett säkert och hållbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp, metoder och utrustning inom miljö-, vatten- och avloppsteknik.

Eleven beskriver utförligt hur energi-, vatten- och miljötekniska anläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven beskriver utförligt miljökrav, reningsmetoder och processer inom olika typer av anläggningar.

Eleven planerar, utför och dokumenterar med gott resultat drift, underhåll och service i olika typer av anläggningar. Eleven utför relativt komplexa beräkningar och analyser.

Eleven identifierar med säkerhet system och komponenter med hjälp av relevant teknisk dokumentation.

Eleven använder utrustning, instrument och verktyg med gott handlag samt på ett säkert och hållbart sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp, metoder och utrustning inom miljö-, vatten- och avloppsteknik.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur energi-, vatten- och miljötekniska anläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljökrav, reningsmetoder och processer inom olika typer av anläggningar.

Eleven planerar, utför och dokumenterar med mycket gott resultat drift, underhåll och service i olika typer av anläggningar. Eleven utför komplexa beräkningar och analyser.

Eleven identifierar med god säkerhet system och komponenter med hjälp av relevant teknisk dokumentation.

Eleven använder utrustning, instrument och verktyg med mycket gott handlag samt på ett säkert och hållbart sätt.