Musik för yrkesdansare - Nivå 1

50 poäng

Undervisningen i ämnet musik för yrkesdansare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, kommunikation och improvisation

  • Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
  • Musikaliska uttryck, däribland frasering, dynamik och rytmik.
  • Musikalisk kommunikation och samarbete samt enkla musikaliska instuderingsmetoder.
  • Repertoar i olika musikstilar och genrer från olika tider och kulturer.
  • Enkla improvisationsmoment utifrån musikaliska byggstenar, däribland puls, taktarter, frasering och dynamik.

Musikens verktyg, funktioner och relation till dans

  • Musiklära, däribland musikens beståndsdelar, och begrepp.
  • Musikens sammanhang och funktion, till exempel betydelsen av kompositörer, instrument, orkester och dirigering.
  • Musikens relation till dans och rörelse. Levande och inspelad musik.
  • Olika typer av repertoar i relation till scenkonstnärlig dans.
  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.

Utrustning och arbetsmiljö

  • Instrumentets och röstens grundläggande egenskaper, funktion och kvaliteter.
  • Grundläggande metoder för röstvård.
  • Grundläggande hantering av musikteknisk utrustning, till exempel uppkoppling till ljudanläggning.
  • God arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel hörselvård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett godtagbart sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver översiktligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och för enkla resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett gott sätt.

Eleven visar goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar goda kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver utförligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för utvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett mycket gott sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för välutvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Nivå 1

MUSF100DX 50 poäng

Nivå 2

MUSF200DX 100 poäng