Musik för yrkesdansare - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet musik för yrkesdansare på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, kommunikation och improvisation

  • Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
  • Musikaliska uttryck, däribland frasering, dynamik och rytmik.
  • Musikalisk kommunikation och samarbete samt principer för att möta publik.
  • Metoder för instudering, individuellt och i grupp.
  • Repertoar i valda genrer och stilar från olika tider och kulturer.
  • Musikskapande och bearbetning av musikaliskt material.
  • Fria och styrda improvisationer genom utforskande av musikaliska byggstenar.
  • Experimenterande med musikaliskt material.

Musikens verktyg, funktioner och relation till dans

  • Musiklära, däribland musikens beståndsdelar, och begrepp.
  • Musikaliska stilar och strukturer samt melodiska, harmoniska och rytmiska element.
  • Analys av levande och inspelad musik och hur musiken kan relateras i olika sammanhang.
  • Musikens relation till dans, rörelse och konstnärliga uttryck.
  • Repertoar i relation till scenkonstnärlig dans med fokus på konstnärliga gestaltningsidéer och musikaliskt uttryck.
  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.

Utrustning och arbetsmiljö

  • Instrumentets och röstens egenskaper, funktion och kvaliteter.
  • Metoder för sång- och röstträning.
  • Hantering av för ändamålet relevant musikutrustning.
  • God arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel ergonomi, hörselvård och akustikförhållanden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett godtagbart sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver översiktligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och för enkla resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett gott sätt.

Eleven visar goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar goda kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver utförligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för utvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven använder improvisation i skapande och musicerande på ett mycket gott sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikens relation till dans och rörelse.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för välutvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Nivå 1

MUSF100DX 50 poäng

Nivå 2

MUSF200DX 100 poäng