Musikproduktion - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet musikproduktion på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musik och skapande

  • Musikens uppbyggnad och komponenter.
  • Orientering i instrumentens ljudkaraktär, användning och funktion inom olika genrer.
  • Musikalisk hantering av relevanta instrument och kontrollytor, till exempel för praktiskt ackord-, rytm- och melodispel.
  • Grundläggande arrangering för olika musikstilar.
  • Ljudbildens betydelse för musikupplevelsen.
  • Planering och genomförande av musikaliska produktionsprojekt, enskilt och tillsammans med andra.
  • Arbete inom givna ramar.
  • Digital samverkan, till exempel låtskrivande och projektplanering för konsert, föreställning eller event.

Ljud, teknik och hantering

  • Rumsakustik och ljudlära. Mikrofonanvändning och ljudåtergivning i olika sammanhang.
  • Hantering av DAW (digital audio workstation) och annan relevant programvara.
  • Bearbetning av ljud och metoder för ljuddesign, däribland redigeringsteknik, frekvenshantering och effektpålägg.
  • Grundläggande analog och digital teknik för studiobruk och livesammanhang.
  • Introduktion till koppling och styrning av ljudutrustning och instrument vid inspelningar och scenframföranden.
  • Mixteknik för olika ändamål.

Arbetsmiljö, lagar och andra bestämmelser

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller konstnärliga produktioner, till exempel upphovsrätt och ekonomiska överenskommelser.
  • Arbetsmiljöfrågor inom området, däribland elsäkerhet, ergonomi, hörselvård, belysning, arbetstids- och arbetsmiljöregler.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, stildrag och instrument.

Eleven skapar och arrangerar musik av godtagbar musikalisk och teknisk kvalitet och med ett konstnärligt uttryck.

Eleven arbetar efter givna ramar och tar ansvar för sin roll i arbete med musikproduktion på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om ljudlära och ljuddesign.

Eleven bearbetar med viss skicklighet ljud med hjälp av musikteknisk utrustning.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljöfrågor inom musikproduktion.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om musik, stildrag och instrument.

Eleven skapar och arrangerar musik av god musikalisk och teknisk kvalitet och med ett konstnärligt uttryck.

Eleven arbetar efter givna ramar och tar ansvar för sin roll i arbete med musikproduktion på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om ljudlära och ljuddesign.

Eleven bearbetar med god skicklighet ljud med hjälp av musikteknisk utrustning.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljöfrågor inom musikproduktion.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, stildrag och instrument.

Eleven skapar och arrangerar musik av mycket god musikalisk och teknisk kvalitet och med ett konstnärligt uttryck.

Eleven arbetar efter givna ramar och tar ansvar för sin roll i arbete med musikproduktion på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om ljudlära och ljuddesign.

Eleven bearbetar med mycket god skicklighet ljud med hjälp av musikteknisk utrustning.

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljöfrågor inom musikproduktion.

Nivå 1

MUSP1000X 100 poäng

Nivå 2

MUSP2000X 100 poäng