Naturvetenskaplig specialisering möjliggör en inomvetenskaplig eller tvärvetenskaplig fördjupning inom ett valt naturvetenskapligt område.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet naturvetenskaplig specialisering ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade kunskaper om begrepp, modeller, teorier, samband och arbetsmetoder inom ett valt naturvetenskapligt område. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och handlingsberedskap att påverka sitt liv och samhället.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och lösa problem med koppling till valt område. Eleverna ska ges möjlighet att granska, analysera och värdera information samt pröva antaganden med koppling till valt område, vetenskapliga arbetsmetoder och hållbar utveckling. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att göra välgrundade val och diskutera samhälleliga och etiska frågor utifrån en naturvetenskaplig utgångspunkt. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att kommunicera kunskaper, slutsatser och ställningstaganden på olika sätt med hjälp av naturvetenskapens begrepp och uttrycksformer.

Undervisningen ska behandla aktuell forskning och historisk utveckling inom valt område och eleverna ska få reflektera över det valda områdets betydelse inom olika yrkesområden, för människors levnadsvillkor och för samhället i stort.

Genom praktiskt arbete ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra systematiska naturvetenskapliga undersökningar utifrån olika frågeställningar. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att fördjupa sin förståelse av naturvetenskapens karaktär och av hur naturvetenskaplig kunskap växer fram. I det praktiska arbetet ska eleverna få använda naturvetenskapliga metoder och olika typer av utrustning samt utveckla sin förmåga att arbeta på ett säkert sätt.

Undervisningen i ämnet naturvetenskaplig specialisering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om naturvetenskapens begrepp, modeller, teorier och samband inom valt område.
  • Förmåga att använda kunskaper i naturvetenskap för att analysera och lösa problem i ämnesrelaterade frågor, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar med naturvetenskapliga arbetsmetoder.
  • Kunskaper om naturvetenskapens betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger enkla förklaringar av naturvetenskapliga samband.

Eleven analyserar och löser enkla problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med godtagbar naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och i huvudsak systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för enkla resonemang om metod och resultat.

Eleven för enkla resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger utvecklade förklaringar av naturvetenskapliga samband.

Eleven analyserar och löser relativt komplexa problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för utvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för utvecklade resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger välutvecklade förklaringar av naturvetenskapliga samband.

Eleven analyserar och löser komplexa problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med mycket god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet, systematiskt och ändamålsenligt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för välutvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för välutvecklade resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.