Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger enkla förklaringar av naturvetenskapliga samband.
Eleven analyserar och löser enkla problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med godtagbar naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.
Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och i huvudsak systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för enkla resonemang om metod och resultat.
Eleven för enkla resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger utvecklade förklaringar av naturvetenskapliga samband.
Eleven analyserar och löser relativt komplexa problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.
Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för utvecklade resonemang om metod och resultat.
Eleven för utvecklade resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om valt områdes begrepp, modeller och teorier samt ger välutvecklade förklaringar av naturvetenskapliga samband.
Eleven analyserar och löser komplexa problem inom valt område. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör området med mycket god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.
Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet, systematiskt och ändamålsenligt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för välutvecklade resonemang om metod och resultat.
Eleven för välutvecklade resonemang om vetenskapen inom det valda området och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.