Ämnet persontransporter – skolskjutstrafik behandlar yrkesmässiga skolskjutstransporter. Det omfattar förarutbildning på fordon för skolskjutstrafik samt kommunikation, bemötande av barn och ungdomar och säkerhet för passagerare.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om yrkesmässig skolskjutstrafik samt om de fordon och den utrustning som används. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om service och bemötande av barn och ungdomar samt om olika situationer som kan uppstå i samband med skolskjutstrafik. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framföra skolskjutsfordon i trafik med hänsyn till säkerhet och miljö. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra yrkesmässig skolskjutstrafik.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom skolskjutstrafik.

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att möta uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.
  • Kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används inom yrkesmässig skolskjutstrafik.
  • Kunskaper om faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om att förebygga och hantera olika tillbud.
  • Förmåga att köra och manövrera fordon för skolskjutstrafik.
  • Förmåga att planera och genomföra yrkesmässig skolskjutstrafik.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med viss säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med god säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.