Persontransporter – skolskjutstrafik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av skolskjutstrafik och betydelsen transporterna har i samhället samt de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.
  • Regler för skyltning av fordon och metoder för användning av skyltar och ljussignaler.
  • Trafiksäkerhetsutrustning för mindre barn och hur den används.
  • Hur hållbar yrkesmässig skolskjutstrafik kan planeras och genomföras med hänsyn till säkerhet, kvalitet, ekonomi och miljö.
  • Metoder för säker på- och avstigning för barn och ungdomar utifrån deras olika behov och rådande trafiksituation.
  • Tillvägagångssätt vid avvikande händelser, däribland vid trafikstörning och avvikande beteende hos barn och unga och deras anhöriga.
  • Metoder för säker användning av kommunikations- och mediautrustning.
  • Metoder för dokumentation av arbetstid, rast, vila och körtid för förare inom skolskjutstrafik.
  • Orientering om olika avtal för skolskjutstrafik.
  • Ergonomi och rutiner för god arbetsmiljö, däribland i samband med transporter av barn och ungdomar med särskilda behov.
  • Olika typer av fordon som används inom yrkesmässig skolskjutstrafik, deras uppbyggnad och funktion samt riskfaktorer med vindkänslighet och tyngdpunktsfördelning.
  • Metoder för funktions- och säkerhetskontroll samt för vård och enklare underhåll av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.
  • Metoder för god kommunikation, god service och gott bemötande vid skolskjutstrafik samt yrkesmässigt förhållningssätt till barns och ungdomars integritet och särskilda behov.
  • Brand- och sjukvårdsutrustning samt metoder för utrymning vid brand och tillbud i fordon.
  • Körning och manövrering av fordon för skolskjutstrafik i olika trafiksituationer, varierande trafikmiljöer och under olika trafikförhållanden.
  • Körning med passagerare enligt planerad resrutt i verklighetsnära situationer och med hänsyn till arbetstidsregler samt dokumentation enligt dessa.
  • Genomförande av funktions- och säkerhetskontroll samt vård och enklare underhåll av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.
  • Färdigställande av fordon och utrustning för säker och effektiv på- och avstigning samt för transport av passagerare.
  • Service och gott bemötande samt anpassning av språk till olika situationer och mottagare vid körning i verklighetsnära situationer.
  • Säkerhetsmedvetet och miljö- och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser samt för att förhindra person- och egendomsskador.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med viss säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med god säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Nivå 1

PERO1000X 100 poäng