Ämnet pistmaskiner – reparations- och systemteknik behandlar felsökning och reparationer av fordonskomponenter och system i pistmaskiner och deras tilläggsutrustningar.
Undervisningen i ämnet pistmaskiner – reparations- och systemteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om pistmaskiners motorer, drivlinor, system och komponenter samt olika tilläggsutrustningar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra reparationer av system och komponenter i pistmaskiner och deras tilläggsutrustningar. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förståelse av hur ett effektivt resursutnyttjande påverkar både driftsäkerhet och ekonomi. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda utrustning och teknisk information i samband med felsökning och reparationer.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla en förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet pistmaskiner – reparations- och systemteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om motorer, drivlinor och system samt deras olika komponenter i pistmaskiner och tilläggsutrustningar.
- Kunskaper om system för arbetshydraulik och kraftöverföring, deras uppbyggnad, komponenter, scheman och symboler.
- Kunskaper om specialverktyg, mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem.
- Förmåga att utföra felsökning och reparationer av pistmaskiners och tilläggsutrustningars olika system och komponenter.
- Förmåga att använda specialverktyg, digitala informationssystem, teknisk information och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om motorer, drivlinor, system och deras olika komponenter i pistmaskiner och tilläggsutrustningar.
Eleven visar godtagbara kunskaper om system för arbetshydraulik och kraftöverföring, deras uppbyggnad, komponenter, scheman och symboler.
Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg samt om hur mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem används i samband med felsökning och reparationer.
Eleven utför med viss säkerhet felsökning och reparationer av pistmaskiners och tilläggsutrustningars olika system och komponenter enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med viss säkerhet specialverktyg, digitala informationssystem, teknisk information och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om motorer, drivlinor, system och deras olika komponenter i pistmaskiner och tilläggsutrustningar.
Eleven visar goda kunskaper om system för arbetshydraulik och kraftöverföring, deras uppbyggnad, komponenter, scheman och symboler.
Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg samt om hur mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem används i samband med felsökning och reparationer.
Eleven utför med säkerhet felsökning och reparationer av pistmaskiners och tilläggsutrustningars olika system och komponenter enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med säkerhet specialverktyg, digitala informationssystem, teknisk information och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om motorer, drivlinor, system och deras olika komponenter i pistmaskiner och tilläggsutrustningar.
Eleven visar mycket goda kunskaper om system för arbetshydraulik och kraftöverföring, deras uppbyggnad, komponenter, scheman och symboler.
Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg samt om hur mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem används i samband med felsökning och reparationer.
Eleven utför med god säkerhet felsökning och reparationer av pistmaskiners och tilläggsutrustningars olika system och komponenter enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med god säkerhet specialverktyg, digitala informationssystem, teknisk information och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.