Programmering, datastrukturer och algoritmer - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet programmering, datastrukturer och algoritmer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Programmering i objektorienterat språk samt språkets egenskaper och användningsområden i förhållande till andra språk.
  • Vanligt förekommande designmönster av enklare karaktär för skapande, struktur och beteende.
  • Datastrukturer, däribland för hantering av mängder.
  • Vanligt förekommande algoritmer för aktuellt problemområde.
  • Värdering av algoritmer och datastrukturers lämplighet i olika situationer.
  • Skapande av program som använder klasser, objekt, interface, templates, inkapsling och polymorfism.
  • Omstrukturering av kod för att utveckla eller anpassa befintliga program.
  • Synlighet och livslängd hos identifierare och variabler.
  • Stark och svag samt statisk och dynamisk typning.
  • Datautbyte med datakällor och tjänster.
  • Permanent lagring av data.
  • Metoder för att förebygga och förhindra uppkomst av fel under exekvering.
  • Hantering av uppkomna fel under exekvering.
  • Avläsning av program för att hitta fel och brister med hjälp av verktyg i aktuell utvecklingsmiljö.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven för övergripande resonemang om egenskaper hos olika programmeringsparadigm och programspråk samt om deras för- och nackdelar.

Eleven väljer och använder med säkerhet designmönster, algoritmer och datastrukturer.

Eleven skapar fungerande program med ett givet syfte och för en avsedd användare eller uppdragsgivare.

Eleven använder med säkerhet datakällor för datautbyte samt identifierar, åtgärdar och förhindrar fel vid programmering och exekvering på ett fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven för utvecklade resonemang om egenskaper hos olika programmeringsparadigm och programspråk samt om deras för- och nackdelar.

Eleven väljer och använder med god säkerhet designmönster, algoritmer och datastrukturer.

Eleven skapar ändamålsenliga program med ett givet syfte och för en avsedd användare eller uppdragsgivare.

Eleven använder med god säkerhet datakällor för datautbyte samt identifierar, åtgärdar och förhindrar fel vid programmering och exekvering på ett väl fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven för välutvecklade och nyanserade resonemang om egenskaper hos olika programmeringsparadigm och programspråk samt om deras för- och nackdelar.

Eleven väljer och använder med mycket god säkerhet designmönster, algoritmer och datastrukturer.

Eleven skapar ändamålsenliga och effektiva program med ett givet syfte och för en avsedd användare eller uppdragsgivare.

Eleven använder med mycket god säkerhet datakällor för datautbyte samt identifierar, åtgärdar och förhindrar fel vid programmering och exekvering på ett mycket väl fungerande sätt.

Nivå 1

PROA100TX 100 poäng

Nivå 2

PROA200TX 100 poäng