Programmering - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet programmering på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

System

  • Programmeringens möjligheter och begränsningar utifrån datorns funktionssätt.
  • Samspelet mellan program, exekveringsmiljö, operativsystem och hårdvara.
  • Användning av datavetenskapliga begrepp och principer.

Problemlösning

  • Strukturerad problemlösning och programmering.
  • Tillämpning av någon metod för att underlätta problemlösning, till exempel pseudokod och diagramteknik.

Programmering

  • Programmering i ett eller flera programspråk, däribland minst ett textbaserat.
  • Användning av relevanta verktyg för programutveckling, till exempel IDE (integrated development environment) och versionshanteringssystem.
  • Det valda programspråkets grundläggande kontrollstrukturer.
  • Skapande av enkla program som löser någon uppgift.
  • Olika sociala aspekter av hur programmering används.
  • Enklare metoder för att finna, analysera, åtgärda, förebygga och förhindra syntaxfel, programmeringslogiska fel och exekveringsfel.
  • Enklare undantagshantering.
  • Goda principer för namngivning, kommentarer och strukturerad kod.
  • Gränssnitt för interaktion mellan program och användare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om programmerbara system, programspråk och programmeringsparadigm.

Eleven formulerar och löser enkla programmeringsproblem.

Eleven skapar program med viss anpassning till syfte, användare och tillgänglighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om programmerbara system, programspråk och programmeringsparadigm.

Eleven formulerar och löser relativt komplexa programmeringsproblem.

Eleven skapar program med god anpassning till syfte, användare och tillgänglighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om programmerbara system, programspråk och programmeringsparadigm.

Eleven formulerar och löser komplexa programmeringsproblem.

Eleven skapar program med mycket god anpassning till syfte, användare och tillgänglighet.

Nivå 1

PROG1000X 100 poäng

Nivå 2

PROG2000X 100 poäng