Undervisningen i ämnet programmering på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
System
- Det objektorienterade programmeringsparadigmet.
Problemlösning
- Analys, nedbrytning och modellering av programmeringstekniska problem med lämpligt analysverktyg, till exempel användningsfall. Design av lämplig lösning utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder.
Programmering
- Programmering i objektorienterat programspråk.
- Användning av relevanta verktyg för programutveckling, till exempel modelleringsverktyg.
- Skapande och användning av klasser och objekt utifrån gjord analys och design.
- Hur arv används för att förändra eller utöka beteende hos klasser som ingår i egna och andras klasshierarkier och standardbibliotek.
- Användning av generiska klasser och metoder.
- Skrivning och läsning av lagrad data i filer och databaser.
- Utveckling av program som nyttjar kommunikation över internet.
- Metoder för att förebygga, finna, analysera, åtgärda och förhindra syntaxfel, programmeringslogiska fel och exekveringsfel.
- Testning och undantagshantering.
- Normer och värden inom programmering, till exempel läsbarhet, dokumentation, testbarhet och nyttan av kodstandard.
- Strukturering av programkod och klasshierarkier.
- Skapande av användarvänliga gränssnitt.