Ämnet produktionsfilosofi handlar om hur produktion, på olika nivåer i en organisation, planeras och styrs samt om hur planerings- och styrmetoder utvecklas genom ständigt förbättringsarbete. Ämnet behandlar metoder och modeller för produktionsstyrning, projektstyrning, miljöledning, kvalitetsstyrning och teknisk dokumentation. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet produktionsfilosofi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om produktionsfilosofier och teorier för förbättringsarbete på olika nivåer i en organisation. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i produktionsstyrning, projektstyrning och teknisk dokumentation. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, identifiera resurser för och utföra förbättringsarbete. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem samt förmåga att tillämpa lagar och andra bestämmelser inom arbetsmiljö- och miljöområdet. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av samband mellan olika produktionsfilosofier och ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet i produktion.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur värdeskapande och icke värdeskapande aktiviteter påverkar ekonomi och organisation av produktionen. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur samverkan mellan inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete påverkar produktionen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta med produktionsförbättrande arbete i projektform och lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom produktion.
Undervisningen i ämnet produktionsfilosofi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika produktionsfilosofier och deras tillämpning.
- Förmåga att använda metoder för ett strukturerat förbättringsarbete.
- Kunskaper om kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
- Kunskaper om samband mellan olika produktionsfilosofier och hållbar utveckling.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika produktionsfilosofiska teorier och hur de tillämpas.
Eleven planerar, genomför och utvärderar förbättringsarbete på ett fungerande sätt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
Eleven för enkla resonemang om relationen mellan olika produktionsfilosofier och hållbar utveckling.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika produktionsfilosofiska teorier och hur de tillämpas.
Eleven planerar, genomför och utvärderar förbättringsarbete på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven visar goda kunskaper om kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
Eleven för utvecklade resonemang om relationen mellan olika produktionsfilosofier och hållbar utveckling.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika produktionsfilosofiska teorier och hur de tillämpas.
Eleven planerar, genomför och utvärderar förbättringsarbete på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om relationen mellan olika produktionsfilosofier och hållbar utveckling.