Ämnet programmering för tekniska tillämpningar behandlar hur mjukvaror skapas, anpassas, utvecklas och tillämpas inom ett valt teknikområde samt hur mjukvaror påverkar teknikutvecklingen. Ämnet möjliggör en fördjupning inom ett valt teknikområde som exempelvis spelutveckling eller inbäddade system. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet programmering för tekniska tillämpningar ska syfta till att eleverna utvecklar breddade och fördjupade kunskaper om och färdigheter i programmering för tekniska tillämpningar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av programmeringens betydelse för teknikutvecklingen.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att omsätta kunskaper inom såväl aktuell och relevant forskning som praxis och egna erfarenheter i praktisk handling. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att använda de breddade erfarenheterna inom programmering och att utveckla specialiserade kunskaper inom valt teknikområde.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av programmeringens betydelse, möjligheter och begränsningar inom valt teknikområde. Eleverna ska också ges möjlighet att använda relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder i arbete med problemlösning inom området. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur programmering påverkar och påverkas av teknikutvecklingen inom teknikområdet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att enskilt eller i grupp utföra programmeringsuppgifter av varierande komplexitet inom valt teknikområde. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom tillämpad programmering.

Undervisningen i ämnet programmering för tekniska tillämpningar ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om utvecklingsprocessen inom valt teknikområde.
  • Förmåga att identifiera, formulera och lösa problem genom programmering.
  • Förmåga att analysera konsekvenser av programmering inom teknikutveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven resonerar övergripande om utvecklingsprocessens olika delar och hur de samverkar inom valt teknikområde.

Eleven identifierar, formulerar och löser på ett systematiskt sätt problem genom programmering.

Eleven gör enkla analyser av hur programmering har påverkat och påverkar teknikutvecklingen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven resonerar utförligt om utvecklingsprocessens olika delar och hur de samverkar inom valt teknikområde.

Eleven identifierar, formulerar och löser på ett systematiskt och genomarbetat sätt problem genom programmering.

Eleven gör utvecklade analyser av hur programmering har påverkat och påverkar teknikutvecklingen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om utvecklingsprocessens olika delar och hur de samverkar inom valt teknikområde.

Eleven identifierar, formulerar och löser på ett systematiskt och effektivt sätt problem genom programmering.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser av hur programmering har påverkat och påverkar teknikutvecklingen.