Rättspsykiatri - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet rättspsykiatri på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller inom öppen och sluten rättspsykiatrisk vård.
  • Samarbete med Kriminalvården samt Kriminalvårdens olika restriktioner.
  • Riskbedömningar utifrån dynamisk och statisk säkerhet.
  • Rättigheter och skyldigheter för patienten.
  • Rättspsykiatrisk vård och omvårdnad utifrån samhällets värdegrund och humanistiska människosyn.
  • Balansen mellan närhet och distans i arbetet inom rättspsykiatrin.
  • Program för patientrehabilitering, till exempel missbruksprogram.
  • Läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin, däribland etiska aspekter.
  • Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Hur kommunikation med patienter och närstående kan ske på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
  • Metoder för att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter.
  • Sambandet mellan psykisk störning och kriminalitet samt människan bakom brottet.
  • Stigmatisering av dömda inom rättspsykiatrin.
  • Arbete med att återanpassa patienten till ett liv i frihet.
  • Förebyggande åtgärder, till exempel genom samhälls- och familjeinsatser.
  • Samverkan mellan olika myndigheter och verksamhetsområden, yrkesgrupper och närstående vid utslussning och eftervård.
  • Hur en samordnad vårdplanering kan bidra till patienters återhämtning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller inom öppen och sluten rättspsykiatrisk vård samt om rättspsykiatrins samhällsskyddande funktion.

Eleven planerar och genomför vård- och omsorgsinsatser på ett godtagbart sätt. Dessutom dokumenterar eleven insatserna och deltar i förbättrings- och kvalitetsarbete på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven möter och kommunicerar med andra på ett yrkesetiskt sätt med viss säkerhet. Eleven gör också enkla reflektioner över sitt förhållningssätt i mötet med patienter och närstående.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för hur en samordnad vårdplanering kan bidra till patienters återhämtning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller inom öppen och sluten rättspsykiatrisk vård samt om rättspsykiatrins samhällsskyddande funktion.

Eleven planerar och genomför vård- och omsorgsinsatser på ett gott sätt. Dessutom dokumenterar eleven insatserna och deltar i förbättrings- och kvalitetsarbete på ett fungerande sätt.

Eleven möter och kommunicerar med andra på ett yrkesetiskt sätt med säkerhet. Eleven gör också utvecklade reflektioner över sitt förhållningssätt i mötet med patienter och närstående.

Eleven redogör på ett gott sätt för hur en samordnad vårdplanering kan bidra till patienters återhämtning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller inom öppen och sluten rättspsykiatrisk vård samt om rättspsykiatrins samhällsskyddande funktion.

Eleven planerar och genomför vård- och omsorgsinsatser på ett mycket gott sätt. Dessutom dokumenterar eleven insatserna och deltar i förbättrings- och kvalitetsarbete på ett väl fungerande sätt.

Eleven möter och kommunicerar med andra på ett yrkesetiskt sätt med god säkerhet. Eleven gör också välutvecklade reflektioner över sitt förhållningssätt i mötet med patienter och närstående.

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för hur en samordnad vårdplanering kan bidra till patienters återhämtning.

Nivå 1

RATT1000X 100 poäng