Retorik handlar om att kommunicera på ett trovärdigt, övertygande och engagerande sätt och används i såväl samhälls- och arbetsliv som privata sammanhang. Ämnet retorik på engelska behandlar retorik i engelskspråkiga miljöer och ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala, digitala och kulturella sammanhang där engelska används.
Undervisningen i ämnet retorik på engelska ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda retorikens grunder i muntliga och skriftliga sammanhang på engelska. Undervisningen ska främja elevernas tilltro till sin kommunikativa förmåga och bidra till deras språkliga säkerhet och kreativitet.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig retoriskt medvetet på engelska, med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att med relevanta begrepp analysera och värdera argumentation och budskap i engelskspråkiga sammanhang som syftar till att, på olika sätt, påverka mottagaren. Den ska dessutom ge eleverna möjlighet att diskutera och beakta etiska frågor om förhållandet mellan retorik och yttrandefrihet. Undervisningen ska därigenom främja elevernas samhällsengagemang samt bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till hur språk används.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta processinriktat. I detta ingår att planera, bearbeta och utvärdera framställningar med hjälp av den retoriska arbetsprocessen. Undervisningen ska i allt väsentligt bedrivas på engelska.
Undervisningen i ämnet retorik på engelska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att använda retorik för att formulera framställningar på engelska med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
- Förmåga att utvärdera och utveckla arbetsprocess och framställningar.
- Förmåga att analysera retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder med viss säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med viss språklig säkerhet.
Eleven beskriver och utvärderar översiktligt sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett enkelt sätt.
Eleven analyserar och diskuterar på ett enkelt sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder med säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med språklig säkerhet.
Eleven beskriver och utvärderar utförligt sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett utvecklat sätt.
Eleven analyserar och diskuterar på ett utvecklat sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder med god säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med god språklig säkerhet.
Eleven beskriver och utvärderar utförligt och nyanserat sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett välutvecklat sätt.
Eleven analyserar och diskuterar på ett välutvecklat sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.