Retorik på engelska - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet retorik på engelska på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Produktion av muntliga och skriftliga framställningar av olika slag. Muntlig framställning, såväl monologisk inför grupp som dialogisk i form av diskussions- och debattinlägg.
  • Olika sätt att anpassa framställningar efter syfte, mottagare och mottagarens kulturbundna referensramar samt efter retorisk situation.
  • Den retoriska arbetsprocessens sex delar.
  • Grundläggande retoriska begrepp, däribland ethos, logos och pathos samt deras betydelse och funktion i retorisk framställning.
  • Retoriska uttrycksmedel, till exempel retoriska frågor, upprepningar och liknelser.
  • Andra medel för att påverka en tänkt målgrupp. Röst, uttal, betoning och kroppsspråk samt bild, ljud och text i digitala medier.
  • Språklig säkerhet i den egna produktionen. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och ledigt samt med stilistiskt medveten språklig variation, tydlighet och struktur.
  • Normer för språkriktighet i olika sammanhang samt problematisering av dessa normers tillämpbarhet i olika retoriska situationer.
  • Utvärdering och utveckling av den egna arbetsprocessen och av egna muntliga och skriftliga framställningar. Utvärdering av andras framställningar.
  • Analys av retorisk utformning och retoriska uttrycksmedel i andras framställningar samt i argumentation och budskap i olika engelskspråkiga sammanhang, till exempel i politisk kommunikation, debatter och marknadsföring.
  • Yttrandefrihet i relation till retorik i olika sammanhang och områden där engelska används.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder med viss säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med viss språklig säkerhet.

Eleven beskriver och utvärderar översiktligt sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett enkelt sätt.

Eleven analyserar och diskuterar på ett enkelt sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med språklig säkerhet.

Eleven beskriver och utvärderar utförligt sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett utvecklat sätt.

Eleven analyserar och diskuterar på ett utvecklat sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med god säkerhet retorik för att anpassa framställningar av olika slag till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven uttrycker sig dessutom med god språklig säkerhet.

Eleven beskriver och utvärderar utförligt och nyanserat sin egen arbetsprocess och egna framställningar i relation till den retoriska arbetsprocessen. Eleven beskriver och utvärderar andras framställningar på ett välutvecklat sätt.

Eleven analyserar och diskuterar på ett välutvecklat sätt retoriken i framställningar från olika sammanhang och medier.

Nivå 1

RETR1000X 100 poäng