I många branscher är arbetsuppgifter och tillverkningsled automatiserade, bland annat inom industri, fastighetsbransch och infrastruktur. Ämnet robotteknik behandlar olika robotar och deras automatiserade funktioner ur ett systemperspektiv. Ämnet behandlar även mötet mellan elektro-, dator-, drift-, underhålls- och produktionsteknik.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet robotteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om robotens definition och funktioner i både industrin och samhället. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om robotars delar samt yrkesmässiga begrepp för dessa. Eftersom allt fler arbetsuppgifter och tillverkningsled inom olika branscher automatiseras ska eleverna i undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att programmera och hantera robotutrustning. Detta innefattar driftsättning, felsökning, dokumentation samt kontroll av funktion.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhetsaspekter som är nödvändiga vid arbete med robotar. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur kommunikation mellan olika styrenheter går till. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att samverka med andra och utveckla ett fackspråk.

Undervisningen ska innehålla både teoretiska och praktiska moment samt stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom robotteknik.

Undervisningen i ämnet robotteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om robotens definition och robotars olika funktioner i industrin och samhället.
  • Kunskaper om olika typer av robotars konstruktion.
  • Förmåga att programmera och felsöka i robotenheter.
  • Förmåga att driftsätta och kontrollera funktion i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt att dokumentera utfört arbete.
  • Kunskaper om säkerhetsaspekter vid arbete med robotar och robotceller.
  • Kunskaper om kommunikation mellan styrenheter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur robotar definieras samt deras funktion i industrin och i samhället.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur robotar är konstruerade.

Eleven programmerar och felsöker robotenheter med viss säkerhet.

Eleven driftsätter och kontrollerar funktioner i robotenheter med viss säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och gör en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven redogör för säkerhetsaspekter vid arbete med robotar och robotceller.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kommunikation mellan olika styrenheter fungerar.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur robotar definieras samt deras funktion i industrin och i samhället.

Eleven visar goda kunskaper om hur robotar är konstruerade.

Eleven programmerar och felsöker robotenheter med säkerhet.

Eleven driftsätter och kontrollerar funktioner i robotenheter med säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven redogör för säkerhetsaspekter vid arbete med robotar och robotceller.

Eleven visar goda kunskaper om hur kommunikation mellan olika styrenheter fungerar.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur robotar definieras samt deras funktion i industrin och i samhället.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur robotar är konstruerade.

Eleven programmerar och felsöker robotenheter med god säkerhet.

Eleven driftsätter och kontrollerar funktioner i robotenheter med god säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven redogör för säkerhetsaspekter vid arbete med robotar och robotceller.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kommunikation mellan olika styrenheter fungerar.