Modersmål – romani chib som andraspråk (nybörjare) - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (nybörjare) på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad, enkel romani chib, främst i långsamt tempo, däribland dialoger.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad romani chib.
  • Samtal om välbekanta ämnesområden samt om vardagliga situationer och intressen.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Muntlig framställning, däribland enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Skriftlig framställning, däribland enkla meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om korta, enkla texter på romani chib, däribland berättelser och sånger. Muntlig berättartradition.
  • Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
  • Romani chibs förekomst i världen samt exempel på olika varieteter som talas i Sverige.
  • Traditioner och företeelser inom romsk kultur. Några estetiska uttryck inom romsk kultur, till exempel inom konst och musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i enkla texter på romani chib.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romsk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i enkla texter på romani chib.

Eleven visar goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om romsk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i enkla texter på romani chib.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romsk kultur.

Nivå 1

ROMW1000X 100 poäng

Nivå 2

ROMW2000X 100 poäng

Nivå 3

ROMW3000X 100 poäng