Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (nybörjare) på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad, enkel romani chib, främst i långsamt tempo, däribland dialoger.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad romani chib.
- Samtal om välbekanta ämnesområden samt om vardagliga situationer och intressen.
- Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
- Muntlig framställning, däribland enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
- Skriftlig framställning, däribland enkla meddelanden, berättelser och beskrivningar.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av och samtal om korta, enkla texter på romani chib, däribland berättelser och sånger. Muntlig berättartradition.
- Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
- Romani chibs förekomst i världen samt exempel på olika varieteter som talas i Sverige.
- Traditioner och företeelser inom romsk kultur. Några estetiska uttryck inom romsk kultur, till exempel inom konst och musik.