Modersmål – romani chib som andraspråk (nybörjare) - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (nybörjare) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad, enkel romani chib, främst i lugnt tempo, från olika medier.
  • Talad romani chib som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad romani chib samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om välbekanta ämnesområden samt om vardagsliv, intressen och händelser.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Muntlig framställning, däribland enkla presentationer, berättelser och beskrivningar.
  • Skriftlig framställning, däribland enkla berättande och beskrivande texter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om enkla texter på romani chib, däribland berättelser, sånger och dikter. Muntlig berättartradition.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet och någon variation.
  • Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
  • Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib.
  • Romsk kultur i olika områden, historiskt och i nutid. Några olika kulturutövare och estetiska uttryck inom romsk kultur. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i enkla texter på romani chib.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romsk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i enkla texter på romani chib.

Eleven visar goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om romsk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad, enkel romani chib.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i enkla texter på romani chib.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romsk kultur.

Nivå 1

ROMW1000X 100 poäng

Nivå 2

ROMW2000X 100 poäng

Nivå 3

ROMW3000X 100 poäng