Modersmål – romani chib som förstaspråk - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som förstaspråk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt utveckling av strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av situationer.
  • Skriftlig framställning av olika typer av texter för kommunikation, lärande och reflektion, till exempel argumenterande texter och kreativt skrivande.
  • Hur texter kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang samt strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av texter.
  • Struktur och språkliga drag i olika typer av texter. Normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Citat- och referatteknik.
  • Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
  • Strategier för att läsa och samtala om skönlitteratur och sakprosa.
  • Läsning av, samtal om och analys av olika typer av texter på romani chib från olika medier, till exempel skönlitterära texter, även muntligt traderade.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Ord och fasta språkliga uttryck i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Grundläggande begrepp som behövs för att på ett strukturerat sätt tala om romani chibs uppbyggnad samt för att diskutera språkriktighetsfrågor.
  • Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
  • Romani chibs förekomst i världen samt exempel på olika varieteter som talas i Sverige. Flerspråkighet i sammanhang och områden där romani chib talas.
  • Nedslag i den historiska utvecklingen av den egna varieteten.
  • Romsk kultur, till exempel några traditioner och företeelser i olika områden. Några estetiska uttryck inom romsk kultur, till exempel inom konst och musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romsk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om romsk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romsk kultur.

Nivå 1

ROMX1000X 100 poäng

Nivå 2

ROMX2000X 100 poäng

Nivå 3

ROMX3000X 100 poäng