Modersmål – romani chib som förstaspråk - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som förstaspråk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning i olika sammanhang med anpassning till syfte och mottagare, till exempel presentationer, intervjuer och argumentation.
  • Skriftlig framställning av argumenterande och utredande texter samt kreativt skrivande.
  • Struktur och språkliga drag i olika typer av texter, däribland i argumenterande och utredande texter. Normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Citat- och referatteknik.
  • Strategier för att läsa och samtala om skönlitteratur och sakprosa.
  • Läsning av, samtal om och analys av olika typer av texter på romani chib, till exempel argumenterande texter som tar upp aktuella samhällsfrågor. Språk och struktur i olika typer av texter.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Ord och fasta språkliga uttryck i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion. Romani chibs uppbyggnad, däribland hur ord, fraser och satser samspelar i språket.
  • Språklig variation, till exempel hur identitet kan komma till uttryck i språkanvändning.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
  • Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib samt nedslag i den egna varietetens utveckling, till exempel lexikala förändringar.
  • Romsk kultur i olika områden, historiskt och i nutid. Några olika romska kulturutövare och estetiska uttryck inom romsk kultur. Jämförelse med egna erfarenheter av och kunskaper om romsk kultur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romsk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om romsk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar muntligt på romani chib med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på romani chib med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på romani chib och visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romsk kultur.

Nivå 1

ROMX1000X 100 poäng

Nivå 2

ROMX2000X 100 poäng

Nivå 3

ROMX3000X 100 poäng