Sällskapsdjur - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Identifiering och namngivning av vanligt förekommande arter av sällskapsdjur.
  • Reproduktion och avel, till exempel könsbestämning, dräktighetstid och avvänjningsålder.
  • Sällskapsdjurs byggnad däribland organ och organsystem samt rörelseapparaten.
  • Livsprocesser däribland andning, blodcirkulation och fodersmältning samt djurens rörelse och temperaturkontroll.
  • Sällskapsdjurens historik och betydelse för människan.
  • Djurarternas egenskaper, naturliga beteenden och behov.
  • Typiska och avvikande beteenden samt åtgärder för att främja naturliga beteenden, till exempel miljöberikning.
  • Foder och foderstater, fodrets näringsinnehåll och kvalitet samt artspecifika foderbehov.
  • Djurvälfärdsbegreppet och hur det används.
  • Metoder för avlivning samt hantering av döda djur.

Arbetsuppgifter och utrustning

  • Observation och visitering av sällskapsdjur samt tolkning av djurs beteenden.
  • Hantering av djurfoder samt foder- och vattenhygien.
  • Etisk hantering samt daglig skötsel av olika sällskapsdjur i olika åldrar, till exempel utfodring och tillsyn.
  • Skötsel och underhåll av vistelseutrymmen samt kontroll av utrustning.
  • Återkommande rutinåtgärder, till exempel visitation, hälsokontroll, pälsvård och kloklippning.
  • Hygien och smittskyddsrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi och säkerhet i samband med arbete med sällskapsdjur samt val av arbetsmetoder för att främja ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med sällskapsdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör översiktligt för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med viss säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör enkla bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör enkla foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med visst handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med viss säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör välgrundade bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör relativt avancerade foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med gott handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med god säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med god säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör avancerade foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med mycket gott handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med god säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Nivå 1

SALL1000X 200 poäng

Nivå 2

SALL2000X 100 poäng