Sällskapsdjur - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • System för klassificering av arter, typiska kännetecken samt art- och rasbestämning av sällskapsdjur.
  • Reproduktionsbiologi för olika arter av sällskapsdjur.
  • Anatomisk och fysiologisk fördjupning för valda djur.
  • Samband mellan evolutionen och djurens funktionella byggnad och livsprocesser.
  • Sällskapsdjur ur ett samhälls- och folkhälsoperspektiv samt frågor om djuretik och djurägaransvar.
  • Orsaker till beteendeförändringar och stress hos sällskapsdjur samt rutiner för att upptäcka och åtgärda dessa.
  • Metoder för avlivning samt etiska ställningstaganden i samband med detta.

Arbetsuppgifter och utrustning

  • Observation och visitering av djur samt bedömning av djurs utveckling och välmående.
  • Planering av utfodringsstrategier med hänsyn tagen till artspecifika och individuella faktorer.
  • Utarbetande av planer för yrkesmässig skötsel av sällskapsdjur. Arbetsuppgifter utifrån uppgjord plan samt uppföljning och rapportering.
  • Fördjupad och djurslagsspecifik skötsel och hantering inom ett eller flera djurslag, till exempel gnagare, reptiler, fiskar eller fåglar.
  • Kontroll och skötsel av vistelsemiljöer samt hantering av teknisk utrustning, till exempel klimatkontroll.
  • Hygien och smittskyddsrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi samt riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med sällskapsdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör översiktligt för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med viss säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör enkla bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör enkla foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med visst handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med viss säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör välgrundade bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör relativt avancerade foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med gott handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med god säkerhet arter av sällskapsdjur och namnger dessa med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sällskapsdjurs anatomi och livsprocesser.

Eleven observerar sällskapsdjur och identifierar med god säkerhet tecken som tyder på välmående och eventuella avvikelser från detta. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar med utgångspunkt i sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras egenskaper samt gör avancerade foderberäkningar för olika djurarter.

Eleven sköter och hanterar med mycket gott handlag sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven väljer och använder ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning. I arbetet vidtar eleven med god säkerhet smittförebyggande åtgärder.

Nivå 1

SALL1000X 200 poäng

Nivå 2

SALL2000X 100 poäng