Betyget E
Eleven diskuterar färg och form och beskriver översiktligt estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.
Eleven väljer med viss säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven enkla skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
Eleven sköter och underhåller med visst handlag material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.
Eleven använder med viss säkerhetfackspråk och samisk terminologi inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven diskuterar färg och form och beskriver utförligt estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.
Eleven väljer med säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven genomarbetade skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med utvecklade omdömen.
Eleven sköter och underhåller med gott handlag material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.
Eleven använder med säkerhet fackspråk och samisk terminologi inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven diskuterar färg och form och beskriver utförligt och nyanserat estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.
Eleven väljer med god säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven väl genomarbetade skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med välutvecklade omdömen.
Eleven sköter och underhåller med mycket gott handlag material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.
Eleven använder med god säkerhet fackspråk och samisk terminologi inom området.