Samiskt hantverk - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet samiskt hantverk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Färgers, formers och proportioners betydelse vid planering av produkter.
  • Samiskt symbolspråk.
  • Materialinsamling samt hantering och kvalitetsbedömning av material.
  • Materialets ursprung, uppbyggnad och tillväxt.
  • Planering och organisation av slöjdande enligt traditionella former, skisser och tekniker.
  • Kreativt tänkande och arbetsmetodik i samiskt hantverk.
  • Bedömning av produktens kvalitet och estetiska värde.
  • Beskrivning och dokumentation av idéer och arbetsprocesser med hjälp av fackspråk och samisk terminologi.
  • Ekonomiska beräkningar.
  • Hantering, underhåll och skötsel av maskiner och verktyg enligt säkerhetsföreskrifter.
  • Hantering och bearbetning av slöjdmaterial.
  • Ergonomi, säkerhet, arbetsmiljö och skyddsutrustning i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Miljöhänsyn i arbetet, till exempel återbruk och materialåtervinning.
  • Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet.
  • Traditionella samiska måttenheter samt internationella måttenheter och standarder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven diskuterar färg och form och beskriver översiktligt estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.

Eleven väljer med viss säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.

Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven enkla skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.

Eleven sköter och underhåller med visst handlag material, verktyg och maskiner.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.

Eleven använder med viss säkerhetfackspråk och samisk terminologi inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven diskuterar färg och form och beskriver utförligt estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.

Eleven väljer med säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.

Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven genomarbetade skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med utvecklade omdömen.

Eleven sköter och underhåller med gott handlag material, verktyg och maskiner.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.

Eleven använder med säkerhet fackspråk och samisk terminologi inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven diskuterar färg och form och beskriver utförligt och nyanserat estetiska uttryck i olika delar av Sápmi.

Eleven väljer med god säkerhet material, tekniker och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.

Eleven planerar och organiserar sitt arbete. I planeringen använder eleven väl genomarbetade skisser, ritningar och beräkningar. Dessutom beskriver eleven sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med välutvecklade omdömen.

Eleven sköter och underhåller med mycket gott handlag material, verktyg och maskiner.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt använder lämplig skyddsutrustning. Eleven väljer arbetsmetoder med hänsyn till miljö och arbetsmiljö.

Eleven använder med god säkerhet fackspråk och samisk terminologi inom området.

Nivå 1

SAMK1000X 100 poäng

Nivå 2

SAMK2000X 200 poäng

Nivå 3

SAMK3000X 200 poäng