Ämnet scenisk verksamhet – samtida dans speglar kulturen och samhället historiskt och i nutid. Ämnet är till sin karaktär konstnärligt och innefattar sceniskt framförande, repetitionsprocesser med koreografi och repertoar samt arbete med partnering. Genom att möta en bredd av koreografiska processer i samtida dans skapas den hållbara dansare som dansaryrket kräver. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – samtida dans ska syfta till att eleverna utvecklar scenisk kunskap samt färdigheter i koreografi, repertoar och partnering inom samtida dans. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt samt förmåga att tillämpa repetitionsprocessens olika delar, från idé till sceniskt framförande. Scenisk kunskap innefattar scenisk erfarenhet, dansteknik och kunskaper om hur performativt gestaltningsarbete går till. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att variera gestaltning och kroppsligt uttryck utifrån olika konstnärliga förhållningssätt och sammanhang.

Inom yrkesområdet förekommer en stor variation av repertoar, koreografiska arbetsmetoder och förhållningssätt. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över, skapa, tolka och memorera koreografiskt material samt att kommunicera med publiken. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att ingå i en konstnärlig helhet. Eleverna ska också ges möjlighet att delta i kreativa skapandeprocesser samt att utveckla förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras i relation till musikaliska aspekter samt tid och rum.

Den sceniska verksamheten innefattar solistiskt arbete samt samarbete och interaktion med både partner och grupp. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i partnering samt förmåga att i dans samarbeta med partner och andra medverkande.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av vad ett yrkesmässigt förhållningssätt innebär samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör upphovsrätt och arbetsmiljö i relation till scenisk verksamhet.

Utforskande och reflekterande arbetsmetoder samt konstruktiv återkoppling och coachning, individuellt och i grupp, ska ingå i undervisningen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att tolka och reflektera över konstnärliga processer och framföranden samt att utveckla förmåga att kommunicera dansens begrepp och vokabulär med andra inom yrkesområdet. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Därigenom skapas förutsättningar för att utveckla och stärka elevernas självförtroende, motivation och ansvarstagande.

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – samtida dans ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Förmåga att tolka, memorera och framföra koreografi och repertoar i sceniska sammanhang samt att kommunicera med publik utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
  • Färdigheter i partnering.
  • Förmåga att anpassa sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.
  • Förmåga att tillämpa repetitionsprocessens olika delar.
  • Förmåga att i dans samarbeta och interagera med partner och andra medverkande.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.
  • Förmåga att kommunicera dansens begrepp och vokabulär med andra inom yrkesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tolkar, memorerar och framför med viss säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar godtagbar dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med viss säkerhet med partnering.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med viss säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven samarbetar och interagerar med viss säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar, memorerar och framför med säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med säkerhet med partnering.

Eleven anpassar med säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med gott resultat.

Eleven samarbetar och interagerar med säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med utvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar, memorerar och framför med god säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar mycket god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med god säkerhet med partnering.

Eleven anpassar med god säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med god säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven samarbetar och interagerar med god säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med välutvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.