Sceniskt karaktärsarbete - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet sceniskt karaktärsarbete på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupat arbete med metoder och teorier för att gestalta sceniska karaktärer med utgångspunkt i dramatisk text.
  • Samarbete i grupp med fokus på teatern som kollektiv konstart.
  • Samspel i sceniska gestaltningar med fokus på karaktär, dynamik och berättande.
  • Sceniska karaktärer i kommunikation med en publik, anpassat till spelstil.
  • Den dramatiska textens form och innehåll samt hur den fungerar som inspiration och stimulans i det sceniska karaktärsarbetet.
  • Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på karaktärsarbete.
  • Begrepp för analys av sceniska karaktärer, till exempel undertext, impuls och angelägenhetsgrad.
  • Reflektion över det egna skapandet av sceniska karaktärer kopplat till metoder för karaktärsarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gestaltar med godtagbart resultat enkla sceniska karaktärer med sin kropp och röst.

Eleven både samarbetar i grupp och samspelar i gestaltning med viss säkerhet.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom gestaltning av sceniska karaktärer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur olika sceniska karaktärer bygger upp sceniska berättelser.

Eleven gör enkla analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar, med användning av relevanta begrepp.

Eleven reflekterar över och diskuterar översiktligt det egna skapandet av sceniska karaktärer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar med gott resultat genomarbetade sceniska karaktärer med sin kropp och röst.

Eleven både samarbetar i grupp och samspelar i gestaltning med säkerhet.

Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom gestaltning av sceniska karaktärer.

Eleven visar goda kunskaper om hur olika sceniska karaktärer bygger upp sceniska berättelser.

Eleven gör utvecklade analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar, med användning av relevanta begrepp.

Eleven reflekterar över och diskuterar utförligt det egna skapandet av sceniska karaktärer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar med mycket gott resultat väl genomarbetade sceniska karaktärer med sin kropp och röst.

Eleven både samarbetar i grupp och samspelar i gestaltning med god säkerhet.

Eleven kommunicerar med god säkerhet med publik genom gestaltning av sceniska karaktärer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur olika sceniska karaktärer bygger upp sceniska berättelser.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar, med användning av relevanta begrepp.

Eleven reflekterar över och diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet av sceniska karaktärer.

Nivå 1

SCES1000X 100 poäng

Nivå 2

SCES2000X 100 poäng