Scenisk verksamhet – klassisk balett - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • Kommunikation med publik genom en variation av kroppsliga uttryck.
  • Koreografi och repertoar solistiskt, med partner, i ensemble och i grupp.
  • Dansteknisk och konstnärlig problemlösning.
  • Fysisk och mental uthållighet och koncentration samt scenisk närvaro.
  • Grundläggande metoder för inlärning av koreografiskt material.
  • Tolkning och gestaltningsarbete av olika koreografiska formspråk.
  • Pas de deux och tåspetsteknik.
  • Grundläggande lyftteknik och samspel med partner.
  • Musikalisk interpretation av koreografi.
  • Spatial medvetenhet i förhållande till den egna kroppen och andra medverkande.
  • Arbete i enlighet med repetitionsprocessens delar, däribland förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelse och återkoppling.
  • Samarbete och interaktion med andra i den konstnärliga processen.

Teori och reflektion

  • Översiktligt om olika koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.
  • Diskussion om och reflektion över konstnärliga arbetsprocesser och repetitionsprocessens betydelse.
  • Utvärdering av den egna arbetsinsatsen och det konstnärliga resultatet.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till dans.
  • Yrkesmässigt förhållningssätt i scenisk verksamhet.
  • Arbetsmiljöfrågor med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Upphovsrätt i förhållande till scenisk verksamhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tolkar, memorerar och framför med viss säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar godtagbar dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med viss säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med viss säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven samarbetar med viss säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar, memorerar och framför med säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med gott resultat.

Eleven samarbetar med säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med utvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar, memorerar och framför med god säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar mycket god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med god säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med god säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med god säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven samarbetar med god säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med välutvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Nivå 1

SCEV100DX 100 poäng

Nivå 2

SCEV200DX 100 poäng

Nivå 3

SCEV300DX 100 poäng