Service och underhåll av teknisk utrustning inom naturbruket har en avgörande betydelse för produktkvalitet, ekonomi och påverkan på miljö och människor. Ämnet serviceteknik – naturbruk behandlar service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustning som används inom naturbrukets olika verksamhetsområden.
Undervisningen i ämnet serviceteknik – naturbruk ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra service, underhåll och reparationer på maskiner och annan teknisk utrustning som används inom naturbrukets olika områden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om material, komponenter och tekniska system samt om hur de olika delarna samverkar. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknik och teknikutveckling inom området. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att bedöma den tekniska utrustningens funktion med hänsyn till produktkvalitet, ekonomi och hållbar utveckling samt att göra kostnadsberäkningar för service och underhåll. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg och verkstadsteknisk utrustning på ett miljömässigt hållbart och säkert sätt samt kunskaper om branschstandarder, lagar och andra bestämmelser inom området.
Genom praktiska övningar och ett problemlösande arbetssätt i fält och i verkstadsmiljö ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att lösa tekniska problem med egna idéer och förslag som underlättar arbetet eller förbättrar resultatet.
Undervisningen i ämnet serviceteknik – naturbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om teknisk utrustning som används inom naturbruket samt om material, komponenter och systemfunktioner.
- Förmåga att utföra service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.
- Förmåga att bedöma den tekniska utrustningens funktion samt att göra kostnadsberäkningar för service och underhåll.
- Förmåga att använda verkstadsutrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också översiktligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med visst handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.
Eleven gör enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med viss säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör enkla kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med visst handlag.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också utförligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med gott handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.
Eleven gör välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör välgrundade kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med gott handlag.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med mycket gott handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med god säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör välgrundade och nyanserade kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med mycket gott handlag.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.