Serviceteknik – naturbruk - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet serviceteknik – naturbruk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknisk grund

  • Komponenters konstruktion och funktion.
  • Konstruktionsteknik och hållfasthet.
  • Motorbränslen, alternativa drivmedel och smörjmedel samt olika produkters kvalitet och användningsområden.
  • Konstruktion och funktion för valda maskiner och teknisk utrustning, till exempel mekaniska, elektriska, hydrauliska och trådlösa system samt servomanöversystem.
  • Digitala informationssystem.

Arbete med teknisk utrustning

  • Upprättande av service- och reparationsplaner för maskiner och teknisk utrustning.
  • Användning av felsökningsscheman, symbolscheman och sprängbilder för att genomföra funktionskontroll och felsökning.
  • Användning av handböcker och manualer på svenska och engelska samt användning av digital utrustning.
  • Val av arbetsmetoder, verktyg och annan utrustning.
  • Bedömning av service-, underhålls- och reparationsbehov samt ekonomiska beräkningar för olika åtgärder.
  • Frågor om teknikutveckling, miljö och resurseffektivitet i samband med val av åtgärd.
  • Testning för bedömning av funktion och användbarhet.
  • Arbete med service, underhåll och reparationer med användning av ändamålsenliga metoder och verkstadsteknisk utrustning, däribland svetsutrustning.
  • Svetslägen samt val av tillsatsmaterial.
  • Vård av verktyg och maskiner i samband med användning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också översiktligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.

Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med visst handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven gör enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med viss säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör enkla kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med visst handlag.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också utförligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.

Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med gott handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven gör välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör välgrundade kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med gott handlag.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.

Eleven utför service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning med mycket gott handlag. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och föreslår med god säkerhet åtgärder för att optimera utrustningens användbarhet och säkerhet. Eleven gör välgrundade och nyanserade kostnadsberäkningar för olika åtgärder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven väljer arbetsmetoder som passar för arbetet och använder verktyg och verkstadsmaskiner med mycket gott handlag.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av maskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

SERI1000X 100 poäng

Nivå 2

SERI2000X 100 poäng

Nivå 3

SERI3000X 100 poäng