Ämnet service och bemötande behandlar mötet med kunder i servicesituationer samt hur varor och tjänster kan presenteras inom valt yrkesområde.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att bemöta kunder på ett serviceinriktat sätt samt att tillvarata kundkontakter för att skapa långsiktiga relationer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika målgrupper och vanliga kundönskemål inom valt yrkesområde. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera både positiva och negativa reaktioner i servicesituationer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att vara lyhörda och flexibla i olika försäljningssituationer samt att handla service- och resultatinriktat. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa språk och kommunikation till kunden och situationens krav. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att sälja samt att presentera och exponera varor eller tjänster.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att lära genom till exempel diskussion och resonemang om olika arbetsuppgifter samt om etik och hållbarhet inom yrkesområdet.

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att bemöta kunder i olika servicesituationer.
  • Förmåga att sälja, presentera och exponera varor eller tjänster.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven bemöter kunder med viss säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett godtagbart sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven bemöter kunder med säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett gott sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven bemöter kunder med god säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett mycket gott sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.