Service och bemötande - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet service och bemötande på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Bemötande av kunder i olika servicesituationer.
  • Vanliga kundönskemål och förväntningar inom yrkesområdet.
  • Vanliga komplikationer i mötet med kunder och hur de kan hanteras.
  • Hantering av klagomål och reklamationer.
  • Kroppsspråk och språklig kommunikation i olika servicesituationer.
  • Anpassning av produkter eller tjänster till individuella önskemål.
  • Betydelsen av god kännedom om de produkter och tjänster som erbjuds inom valt yrkesområde.
  • Försäljningsteknik och exponering.
  • Presentation av varor eller tjänster.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven bemöter kunder med viss säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett godtagbart sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven bemöter kunder med säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett gott sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven bemöter kunder med god säkerhet i olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Dessutom anpassar eleven språk och agerande till kund på ett mycket gott sätt.

Eleven säljer, presenterar och exponerar varor eller tjänster på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Nivå 1

SERV1000X 100 poäng