Ämnet socialt arbete har sin grund i socialvetenskap, sociologi och pedagogik. I ämnet behandlas samhällets organisation och hantering av sociala frågor. Det är också yrkesrelaterat och handlar om arbete som inriktas på sociala frågor samt deras konsekvenser och lösningar.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet socialt arbete ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sociala frågor och verksamheter samt om centrala begrepp och teorier inom sociala verksamheter. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta inom sociala verksamheter i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt utifrån en demokratisk värdegrund och överenskommelser om mänskliga rättigheter. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och dokumentera vanligt förekommande insatser och aktiviteter inom området. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta och arbeta med människor utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur samhällets skyddsnät och stödinsatser har växt fram och hur det har påverkat människor i utsatta situationer. I undervisningen ska därför såväl egna som samhällets attityder till och bemötande av människor i social utsatthet behandlas. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsuppgifter samt att söka, bearbeta, värdera och använda information från olika källor.

Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen och tillfällen ska ges för eleverna att medverka vid val av arbetsformer och innehåll. Eleverna ska även ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala sammanhang och sociala verksamheter. Undervisningen ska stimulera elevernas förmåga att praktiskt tillämpa kunskaper om sociala verksamheter, arbeten och arbetsuppgifter samt lust att anta nya utmaningar. Undervisningen ska vidare bidra till elevernas personliga utveckling. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet samt egna och andras handlingar och attityder i arbetet.

Undervisningen i ämnet socialt arbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika sociala verksamheter, sociala frågor och centrala begrepp inom området.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller sociala verksamheter.
  • Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera insatser och aktiviteter inom området.
  • Förmåga att kommunicera och samverka på ett yrkesetiskt sätt.
  • Förmåga att använda och värdera information från olika källor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika sociala verksamheter och hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven använder med viss säkerhet centrala begrepp inom området.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller sociala verksamheter.

Eleven planerar och genomför insatser och aktiviteter inom området med godtagbart resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven insatserna och aktiviteterna samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med viss säkerhet på ett yrkesetiskt sätt.

Eleven hanterar information som rör sociala frågor och drar enkla slutsatser om olika källors trovärdighet och användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika sociala verksamheter och hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven använder med säkerhet centrala begrepp inom området.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller sociala verksamheter.

Eleven planerar och genomför insatser och aktiviteter inom området med gott resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven insatserna och aktiviteterna samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med säkerhet på ett yrkesetiskt sätt.

Eleven hanterar information som rör sociala frågor och drar utvecklade slutsatser om olika källors trovärdighet och användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika sociala verksamheter och hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven använder med god säkerhet centrala begrepp inom området.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller sociala verksamheter.

Eleven planerar och genomför insatser och aktiviteter inom området med mycket gott resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven insatserna och aktiviteterna samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med god säkerhet på ett yrkesetiskt sätt.

Eleven hanterar information som rör sociala frågor och drar välutvecklade slutsatser om olika källors trovärdighet och användbarhet.