Ämnet sprinklerteknik behandlar uppbyggnad av och funktion hos sprinklersystem. Ämnet behandlar även betydelsen av en effektiv säkerhetsnivå enligt regelverk inom bygglagstiftning och brandskydd.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet sprinklerteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika sprinklersystem, deras funktion och uppbyggnad. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om bygglagstiftning och brandskyddsregler. Därtill ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att montera, provtrycka och driftsätta samt utföra service och underhåll av sprinklersystem. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbar utveckling. Produkt- och teknikutvecklingen inom arbetsområdet ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera material och utrustning på ett yrkesmässigt sätt samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda ritningar, instruktioner och arbetsbeskrivningar. Eleverna ska utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetsområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön. Därtill ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för installationernas estetiska utformning samt servicekänsla i yrkesutövandet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. I undervisningen ska eleverna även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

Undervisningen ska bedrivas så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samma till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder och utrustning som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet sprinklerteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika sprinkleranläggningars uppbyggnad och funktion samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
  • Förmåga att installera och underhålla sprinklersystem, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att hantera material, verktyg och maskiner.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.