Sprinklerteknik - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet sprinklerteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika sprinklersystem, däribland vattensprinklersystem.
  • Anläggningar, system, apparater och komponenter för sprinkler samt deras uppbyggnad och funktion.
  • Vattenförsörjning för sprinkleranläggningar.
  • El och larmfunktioner i sprinkleranläggningar.
  • Gränsdragning mot andra teknikområden.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland regler och normer från Brandskyddsföreningen Sverige (SBF), Boverkets byggregler (BBR) och Europanormer samt miljökrav.
  • Tolkning och användning av ritningar och arbetsbeskrivningar specifikt för sprinklerinstallationer.
  • Planering och organisering av arbetsplatser och arbetsuppgifter vid arbete med sprinklerinstallationer på ett säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Placering och förläggningssätt av rör.
  • Montering med grundläggande hantverkstekniker med lämpliga verktyg och maskiner för material och förläggningssätt.
  • Praktisk tillämpning av fogningsteknik, däribland rillning och gängfogar.
  • Måttsättning, avsättning och fogberedning vid montering.
  • Montering och placering vid installation av vanligt förekommande sprinklerutrustning.
  • Felsökning, reparationer samt service- och underhållsarbete.
  • Kontroll och provning samt utvärdering av arbetet.
  • Dokumentation av installation och genomförda arbeten enligt arbetsbeskrivning.
  • Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Säkra arbetssätt för den egna personen och för den som ska använda installationen.
  • Ergonomiskt riktiga arbetssätt.
  • Val och säker hantering av material i rör, komponenter och apparater, däribland för korrosionsskydd vid inre och yttre påverkan.
  • Val och säker hantering av verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel vid montering av anläggningar.
  • Användning av begrepp och beteckningar inom yrkesområdet.
  • Användning av fackspråk i tal och skrift.
  • Kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang, till exempel i servicesituationer.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande utifrån faktorer som social arbetsmiljö, attityder och värderingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika sprinkleranläggningar. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och maskiner.

Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.

Nivå 1

SPRI1000X 200 poäng