Ämnet städservice behandlar hur säkert och systematiskt arbete med rengöring med för ändamålet avsedda metoder, medel, redskap och maskiner kan genomföras. Det behandlar också rengöringens betydelse för hälsan, städverksamheters funktionalitet samt vikten av ett serviceinriktat förhållningssätt.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet städservice ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att välja och tillämpa ändamålsenliga metoder inom rengöring. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, hantera, sköta och förvara kemisk-tekniska produkter samt verktyg, maskiner och säkerhetsutrustning i enlighet med rekommendationer och säkerhetsföreskrifter. Undervisningen ska även behandla hur val av såväl metod som utrustning påverkar ekonomi, slutresultat och miljö.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om faktorer som påverkar behov av rengöring och hur rengöringsobjekt, människor och omkringliggande miljöer påverkas av rengöringen. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om rengöringsobjekt och hur funktion, material, risk- och säkerhetsaspekter påverkar val av utrustning och den egna arbetsinsatsen. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om förebyggande arbetsmiljöarbete och ergonomi. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om miljöarbete, bland annat avfallshantering.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och kommunicera om lämpliga arbetsinsatser och resultat. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att avgöra kvaliteten av utförda arbetsinsatser utifrån både egen bedömning och fastställda kriterier. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom området. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om branschen och dess villkor samt hur attityder, yrkesetik och hälsa påverkar yrkesutövningen.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att i kontakter med företag och organisationer utföra både teoretiska och praktiska övningar.

Undervisningen i ämnet städservice ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utifrån kravspecifikation och typ av rengöringsobjekt utföra arbete genom att välja lämplig metod och utrustning.
  • Förmåga att hantera, vårda och förvara utrustning i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt rekommendationer.
  • Kunskaper om ergonomi och säkerhet i arbetet.
  • Förmåga att samarbeta och kommunicera på ett serviceinriktat sätt.
  • Förmåga att dokumentera och utvärdera utfört arbete utifrån fastställda kriterier.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför arbetet på ett godtagbart sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett godtagbart sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför arbetet på ett gott sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett utvecklat sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar goda kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför arbetet på ett mycket gott sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett välutvecklat sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.