Städservice - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet städservice på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Val av lämplig metod och utrustning med hänsyn till ekonomi, resultat och miljöpåverkan.
  • Miljöaspekter, till exempel val och dosering av kemisk-tekniska produkter samt avfallshantering, källsortering och återvinning.
  • Olika typer av rengöringsobjekt och relationen mellan material, utrustning och metod.
  • Olika metoder och verktyg inom städservice, till exempel för skötsel och underhåll av golv.
  • Hjälpmedel och instruktioner för planering av städservice.
  • Användningsområden för redskap, maskiner och kemisk-tekniska produkter.
  • Hantering, skötsel och förvaring av vanligt förekommande redskap, maskiner, skyddsutrustning och kemisk-tekniska produkter.
  • Lagar och andra bestämmelser samt märkningar och symboler inom området.
  • Rutiner för effektiv städning.
  • Tolkning av kravspecifikationer.
  • Förebyggande arbetsmiljöarbete.
  • Hälsoaspekter för olika städobjekt, till exempel mikroorganismers förekomst, egenskaper och smittorisker.
  • Faktorer som påverkar den fysiska och psykosociala arbetsmiljön, till exempel skyddsutrustning, ergonomi och stresshantering.
  • Fackspråk.
  • Attityder, bemötande samt skrift-, tal- och kroppsspråkets betydelse i kommunikationen.
  • Kommunikation och samverkan, till exempel med fokus på service, arbetsinsatser och resultat.
  • Faktorer som påverkar yrkesrollen, till exempel service- och kvalitetsmedvetenhet, yrkesetik och värderingar, hållbarhetsfrågor samt kundens integritet och säkerhet.
  • Dokumentation, egen bedömning, standardiserad utvärdering, riskbedömning och kvalitetssäkring av utförd arbetsprocess och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför arbetet på ett godtagbart sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett godtagbart sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför arbetet på ett gott sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett utvecklat sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar goda kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför arbetet på ett mycket gott sätt utifrån de krav som situationen ställer.

Eleven hanterar och vårdar utrustning på ett välutvecklat sätt. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt följer rutiner och märkningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om ergonomiska arbetssätt och säkerhet.

Eleven kommunicerar och samarbetar på ett yrkesmässigt och serviceinriktat sätt i arbetet.

Eleven dokumenterar och utvärderar sitt arbete.

Nivå 1

STAD1000X 100 poäng