Ställningsbyggnad - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet ställningsbyggnad på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Ställningsbyggnadsprocessen

  • Olika typer av byggnadsställningar, deras konstruktion, funktion och användningsområde.
  • Typfall för rör- och kopplingsställningar.
  • Ställningstyper historiskt och i nutid.
  • Olika arbetsprocesser och metoder för planering, montering och nedmontering av olika typer av ställningar.
  • Metoder för beräkning av viktbelastningar på byggnadsställning, till exempel vikter på byggnadsmaterial.
  • Branschens ansvar för att främja ett hållbart byggande, till exempel arbetsmiljöplanens syfte att förebygga arbetsmiljörisker.
  • Bygghandlingar och referensverk för metoder och materialval inom ställningsbyggnad, till exempel Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd som gäller arbete med olika typer av ställningar och arbetsplattformar.

Planering och utförande

  • Tolkning av arbetsbeskrivningar, monteringsanvisningar och typkontrollintyg för olika typer av byggnadsställningar samt metoder för att identifiera felkällor i processen.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar av vikter, area och materialåtgång samt metoder för upprättande av en materialspecifikation.
  • Metoder för att främja en god arbetsmiljö, till exempel dammbindning och minimering av buller.
  • Infästning med hänsyn till infästningsmaterialets egenskaper och förankringskrafter för ställningens stabilitet.
  • Montering och nedmontering av hantverkarställningar och rullställningar.
  • Provdragning av infästningar och förankringar.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Val, hantering och användning av vanligt förekommande material för ställningsbyggnad utifrån bygghandlingar, kravställningar och i enlighet med monteringsanvisningar.
  • Val, användning och vård av verktyg, maskiner och redskap för olika typer av arbetsmoment inom ställningsbyggnad.
  • Val av metod för en ergonomisk materialhantering, till exempel lyftteknik och användande av olika lyft och transporthjälpmedel inom ställningsbyggnad.

Säkerhet

  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar. Riskbedömningar i samband med arbetsmoment på hög höjd.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att hindra fall, minska påverkan av buller, damm, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen, till exempel för säkerhet och arbetsmiljö.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
  • Säkerhet vid uppförande, nedmontering eller ändring av ställning samt villkor för tillåten belastning på ställning.
  • Säkerhetsåtgärder när väderförhållandena förändras på ett sätt som påverkar säkerheten negativt vid arbete med eller på ställningen.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar samt språkbruk.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund och beställare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

STAL1000X 100 poäng

Nivå 2

STAL2000X 200 poäng

Nivå 3

STAL3000X 100 poäng