Ställningsbyggnad - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet ställningsbyggnad på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Ställningsbyggnadsprocessen

  • Olika krav och behörigheter som påverkar val av ställningskonstruktion och montering.
  • Typfall för rör- och kopplingsställningar och mer avancerade byggnadsställningar.
  • Olika arbetsprocesser och metoder för planering, etablering, montering, ändring och nedmontering av olika typer av ställningar.
  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd som gäller arbete med olika typer av ställningar och arbetsplattformar.
  • Övergripande om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet, däribland Boverkets byggregler (BBR) samt plan- och bygglagen.
  • Varsamhetskrav i samband med ombyggnation och restaurering av äldre byggnader, till exempel byggnaders tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.

Planering och utförande

  • Tolkning av arbetsbeskrivningar, monteringsanvisningar och typkontrollintyg för olika typer av byggnadsställningar samt metoder för att identifiera felkällor i processen.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar av ställningars bärförmåga samt krafter som påverkar ställningens lastklass.
  • Infästning med hänsyn till infästningsmaterialets egenskaper och förankringskrafter för ställningens stabilitet.
  • Montering och nedmontering samt ändringar av rör- och kopplingsställningar.
  • Provdragning av infästningar och förankringar.
  • Montering av ställning för användning på annat sätt än vad som framgår av instruktion.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Materialhantering, materialförbrukning och återanvändning av material i syfte att främja ett hållbart byggande.
  • Val, hantering och användning av vanligt förekommande infästningsmaterial för infästningar i olika byggnadsdelar och byggmaterial i enlighet med anvisningar.
  • Val, användning och vård av verktyg, maskiner och redskap för olika typer av arbetsmoment inom ställningsbyggnad.

Säkerhet

  • Riskbedömningar för att förebygga brand eller skada samt av risker med felaktiga arbetsställningar och av hälsorisker med buller, asbest, mögel, kvartsdamm och polyklorerade bifenyler (PCB).
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Säkerhet vid uppförande, nedmontering eller ändring av ställning samt villkor för tillåten belastning på ställning.
  • Säkerhetsåtgärder när väderförhållandena förändras på ett sätt som påverkar säkerheten negativt vid arbete med eller på ställningen, till exempel vindlaster, snölaster och eventuella personlaster utifrån fastlagda förutsättningar.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

STAL1000X 100 poäng

Nivå 2

STAL2000X 200 poäng

Nivå 3

STAL3000X 100 poäng