Svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor.
  • Teman, innehåll och form i fiktion på svenskt teckenspråk.
  • Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar kopplade till döva, teckenspråkiga och tecknade språk i olika sammanhang, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Internationell teckenkommunikation.

Reception

  • Svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, även av relativt komplex och formell karaktär, i relativt snabbt tempo och med inslag av dialektal och sociolektal variation, från olika medier.
  • Svenskt teckenspråk som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande, till exempel föredrag, debatter, intervjuer och populärvetenskapliga teckenspråkiga texter.
  • Skönlitteratur, poesi och scenkonst på svenskt teckenspråk.
  • Hur attityder, synsätt och stilnivå kommer till uttryck i det språk som eleverna möter.
  • Strategier för att dra slutsatser om syfte, synsätt och underförstådd betydelse, även i längre sekvenser av teckenspråkig text, till exempel genom att ställa sig frågor och identifiera huvudbudskap.
  • Värdering av relevans och tillförlitlighet hos teckenspråkiga källor av olika slag och utifrån olika syften.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom meningsbyggnad, teckenbildning och val av tecken i informella och formella sammanhang.
  • Hur struktur och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom sambandsmarkörer som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
  • Hur det språk som eleverna möter är uppbyggt för att påverka en tänkt målgrupp.
  • Strategier för översättning och tolkning mellan svenskt teckenspråk och svenska.

Produktion och interaktion

  • Produktion och interaktion med olika syften, i informella och något formella sammanhang, där eleverna resonerar, argumenterar och ansöker samt sammanför innehåll från olika teckenspråkiga källor.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetsliv, till exempel genom att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
  • Olika sätt att dokumentera och föra anteckningar när man avläser och bearbetar framställningar från olika källor.
  • Språklig säkerhet i elevernas egen produktion och interaktion. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och med variation, tydlighet, struktur, ledighet och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Teckenförråd, grammatiska strukturer, meningsbyggnad och textbindning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett översiktligt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett utvecklat sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar på ett välutvecklat sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Nivå 1

SVEF1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEF2000X 100 poäng

Nivå 3

SVEF3000X 100 poäng