Svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter.
  • Kulturyttringar i samtiden och historien.
  • Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor kopplade till döva, teckenspråkiga och tecknade språk i olika sammanhang, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Andra länders teckenspråk.

Reception

  • Svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, även av komplex och formell karaktär, i snabbt tempo och med inslag av dialektal och sociolektal variation, från olika medier.
  • Svenskt teckenspråk som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande, till exempel debatter och föreläsningar.
  • Skönlitteratur på svenskt teckenspråk i olika genrer, till exempel dramatik.
  • Underförstådd betydelse i det språk som eleverna möter.
  • Strategier för att överblicka och strukturera innehåll i längre sekvenser av svenskt teckenspråk, till exempel genom att sortera, sammanfatta och identifiera det bärande innehållet.
  • Värdering av användbarhet hos teckenspråkiga källor av olika slag och utifrån olika syften.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom komplex meningsbyggnad, teckenbildning och stilnivå.
  • Hur struktur och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom sambandsmarkörer och tes.
  • Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.

Produktion och interaktion

  • Produktion och interaktion med olika syften, i informella och formella sammanhang, där eleverna resonerar utifrån olika perspektiv, argumenterar, utreder, ansöker och förhandlar.
  • Framställning inom ett fördjupningsområde.
  • Användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
  • Strategier för att leda samtal och att medverka vid tolk- och översättningssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
  • Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
  • Språklig säkerhet i elevernas egen produktion och interaktion. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och välstrukturerat samt med variation, tydlighet, ledighet, precision och flexibilitet med hänsyn till syfte, mottagare och sammanhang. Teckenförråd, grammatiska strukturer, meningsbyggnad och textbindning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna och andras framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett översiktligt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett utvecklat sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från teckenspråkiga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar på ett välutvecklat sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Nivå 1

SVEF1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEF2000X 100 poäng

Nivå 3

SVEF3000X 100 poäng