Teaterteori - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet teaterteori på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teater i relation till andra konstarter, maktstrukturer och idéströmningar i samhället.
  • Dramatiska texter från olika historiska epoker och deras relation till sin samtid.
  • Teater ur ett normkritiskt förhållningssätt, till exempel tradition, olika kulturer och genus.
  • Teorier om dramatik, till exempel kända dramatiker från olika tidsperioder.
  • Den dramatiska textens uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, stil och språk.
  • Framställning av dramatiska texter som kommunicerar med en publik.
  • Metoder för att bearbeta dramatiska texter, sceniska berättelser och skönlitterära texter för sceniska gestaltningar.
  • Reflektion över det egna skapandet av dramatiska texter.
  • Analys och tolkning av dramatiska texter och sceniska gestaltningar, till exempel jämförelse av en teaterföreställning och den text som föreställningen bygger på.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.

Eleven visar godtagbara kunskaper om teorier inom teater och dess olika uttrycksområden.

Eleven visar godtagbara kunskaper om dramaturgi.

Eleven skapar enkla dramatiska texter.

Eleven reflekterar över och diskuterar översiktligt det egna skapandet.

Eleven gör enkla analyser och tolkningar av olika sceniska gestaltningar och dramatiska texter med användning av relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.

Eleven visar goda kunskaper om teorier inom teater och dess olika uttrycksområden.

Eleven visar goda kunskaper om dramaturgi.

Eleven skapar genomarbetade dramatiska texter.

Eleven reflekterar över och diskuterar utförligt det egna skapandet.

Eleven gör välgrundade analyser och tolkningar av olika sceniska gestaltningar och dramatiska texter med användning av relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.

Eleven visar mycket goda kunskaper om teorier inom teater och dess olika uttrycksområden.

Eleven visar mycket goda kunskaper om dramaturgi.

Eleven skapar väl genomarbetade dramatiska texter.

Eleven reflekterar över och diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet.

Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser och tolkningar av olika sceniska gestaltningar och dramatiska texter med användning av relevanta begrepp.

Nivå 1

TEAT1000X 100 poäng

Nivå 2

TEAT2000X 100 poäng