Ämnet tillämpad psykologi behandlar mänskliga tankar, känslor och beteenden med särskilt fokus på ett eller flera psykologiska områden.
Undervisningen i ämnet tillämpad psykologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om ett eller flera psykologiska områden och deras praktiska tillämpning.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med områdesspecifika psykologiska frågeställningar. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och analysera psykologiska samband i relation till sin omvärld. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda begrepp, teorier och metoder inom valt område.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden och hur dessa kan påverka individer, grupper och verksamheter i vardagsnära såväl som större samhälleliga och globala sammanhang. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av både människans och ämnesområdets komplexitet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ta del av aktuell och ny kunskap inom ett eller flera psykologiska områden. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att göra underbyggda ställningstaganden och bemöta andras åsikter. På så vis ska undervisningen bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället.
I undervisningen ska ett sokratiskt och reflekterande arbetssätt betonas. Eleverna ska ges möjlighet att utföra enkla experiment, undersökningar, intervjuer och observationer in situ i linje med vetenskaplig tradition.
Undervisningen i ämnet tillämpad psykologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden.
- Förmåga att reflektera över områdesspecifik psykologi.
- Förmåga att tillämpa begrepp, teorier och metoder inom ett eller flera psykologiska områden.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om psykologiska förklaringar till mänskliga tankar, känslor och beteenden inom valt psykologiskt område.
Eleven reflekterar på ett enkelt sätt över hur områdesspecifik psykologi kan tillämpas.
Eleven visar godtagbara kunskaper om områdesspecifika begrepp, teorier och metoder. Eleven formulerar enkla psykologiska frågeställningar utifrån någon psykologisk teori och modell. Eleven prövar frågeställningarna, för enkla resonemang om resultatet och drar enkla slutsatser.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om psykologiska förklaringar till mänskliga tankar, känslor och beteenden inom valt psykologiskt område.
Eleven reflekterar på ett utförligt sätt över hur områdesspecifik psykologi kan tillämpas.
Eleven visar goda kunskaper om områdesspecifika begrepp, teorier och metoder. Eleven formulerar välgrundade psykologiska frågeställningar utifrån någon psykologisk teori och modell. Eleven prövar frågeställningarna, för välgrundade resonemang om resultatet och drar välgrundade slutsatser.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om psykologiska förklaringar till mänskliga tankar, känslor och beteenden inom valt psykologiskt område.
Eleven reflekterar på ett utförligt och nyanserat sätt över hur områdesspecifik psykologi kan tillämpas.
Eleven visar mycket goda kunskaper om områdesspecifika begrepp, teorier och metoder. Eleven formulerar välgrundade och nyanserade psykologiska frågeställningar utifrån någon psykologisk teori och modell. Eleven prövar frågeställningarna, för välgrundade och nyanserade resonemang om resultatet och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.