Ämnet våningsservice omfattar städning, inredning och underhåll av rum och utrymmen inom besöksnäringens olika former av logi för privat-, grupp- och affärsrelaterat resande. Det behandlar även målgruppernas olika förväntningar på standard, servicenivå och tjänsteutbud.
Undervisningen i ämnet våningsservice ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra våningsservice (housekeeping) inom besöksnäringens olika former av logi, till exempel camping, kryssningsfartyg och olika sorters hotell. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera så att mötet med gästen blir yrkesmässigt och serviceinriktat. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om systematisk städning och underhåll och planering samt om inredning och dess påverkan på gästens upplevelse.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området våningsservice. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert och arbetsmiljöriktigt sätt. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera ansvarsfrågor vad gäller etik och miljö inom verksamhetsområdet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsinsats och resultat. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom området.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta gäster med olika behov och förväntningar samt att hantera klagomål på ett sätt som är förenligt med verksamhetens mål. Genom kontakter med olika former av logi ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av både den stora variation av standard och servicenivå som finns inom området och av olika målgruppers önskemål.
Undervisningen i ämnet våningsservice ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter inom våningsservice.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter och resultat inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att i arbetet agera serviceinriktat och ansvarsfullt utifrån målgruppers och gästers olika behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera samt att anpassa sitt agerande utifrån olika situationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Eleven planerar och genomför med viss säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven agerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.
Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt agerande efter situationen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Eleven planerar och genomför med säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven agerar med säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.
Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med säkerhet sitt agerande efter situationen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Eleven planerar och genomför med god säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.
Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven agerar med god säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.
Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med god säkerhet sitt agerande efter situationen.