Våningsservice - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet våningsservice på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering och genomförande av arbetsuppgifter inom våningsservice, till exempel upprättande av arbetstidsschema.
  • Systematisk och säker städning samt underhåll. Kontroll av utfört arbete efter checklista.
  • Utrustning och maskiner för städning och underhåll av rum och övriga utrymmen.
  • Inköp av material och externa tjänster.
  • Blommor, dekorationer och annat som förhöjer gästens upplevelse.
  • Inredning med tanke på tillgänglighet för alla.
  • Bedömning av kvalitet och resultat på utfört arbete.
  • Betydelsen av ergonomiska arbetssätt för både individ och verksamhet.
  • Certifieringar inom våningsservice, till exempel inom arbetsmiljö och hållbarhet.
  • Arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Gästens integritet och säkerhet i enlighet med föreskrifter och företagets policy.
  • Service och bemötande, däribland omtanke om gästen inför ankomst och under vistelse.
  • Olika målgrupper och deras skiftande behov.
  • Klagomålshantering, både fysiskt och digitalt.
  • Kommunikation och samverkan både inom och mellan olika avdelningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.

Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven agerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.

Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt agerande efter situationen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.

Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven agerar med säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.

Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med säkerhet sitt agerande efter situationen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet varierande arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat.

Eleven tar i arbetet hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven agerar med god säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med hänsyn till olika målgrupper och gäster med särskilda behov.

Eleven samarbetar och kommunicerar med andra samt anpassar med god säkerhet sitt agerande efter situationen.

Nivå 1

VANI1000X 100 poäng

Nivå 2

VANI2000X 100 poäng