Ämnet växtkunskap behandlar växter som används i park- och trädgårdsmiljöer. För att kunna arbeta med växter i olika miljöer krävs goda art- och sortkunskaper samt kunskaper om växternas behov och funktion i olika sammanhang. Ämnet behandlar också biologiska och ekologiska samband mellan växter, mark, klimat och andra organismer.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet växtkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om växter för yrkesmässigt arbete med växter och växtmiljöer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växters byggnad, egenskaper och utvecklingsfaser samt de faktorer som styr och påverkar utvecklingen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att identifiera, beskriva och namnge växter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med det sortiment av buskar, träd och växter som förekommer inom trädgårdsnäringen och hur de kan användas.

Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förståelse av olika utemiljöers funktioner och betydelse för rekreation samt deras estetiska och ekologiska värden. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kombinera och välja växter för olika miljöer, funktioner och klimat samt att beräkna kostnader för olika växtkompositioner. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och hantera växter på ett yrkesmässigt sätt och att använda arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om växters kvalitet samt om de kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Praktiska övningar, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen.

Undervisningen i ämnet växtkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om växters egenskaper, byggnad och utvecklingsfaser.
  • Förmåga att identifiera och namnge växter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
  • Förmåga att välja och kombinera växter för olika platser, miljöer och funktioner med hänsyn till växtplatsens förutsättningar, skötselbehov samt ekonomi.
  • Förmåga att hantera, plantera och sköta växter med hänsyn till miljömässig hållbarhet.
  • Kunskaper om växters kvalitet och kvalitetskrav för växter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med viss skicklighet växtkompositioner och gör med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med viss säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör översiktligt för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med god skicklighet växtkompositioner och gör med säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med god säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med mycket god skicklighet växtkompositioner och gör med god säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med god säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med god säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.