Växtkunskap - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet växtkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Växternas byggnad och livsprocesser samt naturliga habitat för olika växtarter.
  • Växters utveckling samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.

Växters egenskaper och kvalitet

  • Växtvalets betydelse för olika platser, miljöer och funktioner och hur det påverkar skötselekonomin.
  • Identifiering, beskrivning och namngivning av ett brett sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
  • Grässorter och deras egenskaper för användning till olika typer av gräsytor.
  • Kvalitetskriterier för växter samt regelverk för handel med växter.

Arbete med växter

  • Växtval och växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, växtplatsens biologiska förutsättningar och växternas egenskaper.
  • Ekonomiska beräkningar för olika växtkompositioner, däribland etablerings- och underhållskostnader.
  • Val av växtbäddsmaterial och näringsnivåer för olika växter.
  • Inventering av växter i park- och trädgårdsmiljöer, däribland växtplatsens naturliga arter.
  • Yrkesmässigt arbete med växtbäddar, plantering och skötsel av växter i park- och trädgårdsmiljöer.
  • Frågor om miljömässig hållbarhet, biologisk mångfald och åtgärder för bevarande av växt- och djurarter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med viss skicklighet växtkompositioner och gör med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med viss säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör översiktligt för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med god skicklighet växtkompositioner och gör med säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växters biologi och utveckling.

Eleven identifierar och namnger med god säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.

Eleven utarbetar med mycket god skicklighet växtkompositioner och gör med god säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sina förslag.

Eleven bedömer växternas utseende och anpassar med god säkerhet skötseln efter växternas kondition och kvalitetskrav i arbetet med växter och växtbäddar. Dessutom väljer eleven med god säkerhet arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växters kvalitet och för kvalitetskrav som gäller för handel med växter.

Nivå 1

VAXK1000X 100 poäng

Nivå 2

VAXK2000X 100 poäng