Ämnet visuell kommunikation behandlar främst samtidens användning av fotografiska och rörliga bilder, men ger också ett historiskt perspektiv på visuella kommunikationsformer. Kritisk bildförståelse ökar förmågan att uppfatta och tolka visuella budskap som förs fram i samhället och människor emellan. Ämnet behandlar även bildsemiotik och hur bild, text och ljud samverkar.
Undervisningen i ämnet visuell kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vår tids bildkommunikation och hur könsroller, samhällsutveckling, religion, politik och kulturer har presenterats visuellt genom historien fram till i dag. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion och bidra till att eleverna utvecklar förståelse av och ett kritiskt förhållningssätt till bilders makt och påverkan i samhället, på såväl grupp- som individnivå. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om bildens språkliga dimensioner och hur visuella uttryck skapar mening och kan skifta betydelse beroende på sammanhang och spridning. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om begrepp, teorier och modeller för bildanalys och bildtolkning.
Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur färg och form påverkar bilders uttryck samt bilders förmåga att interagera med ljud och text. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att arbeta med visuell kommunikation och ge dem möjlighet att utveckla färdigheter i att framställa, utforma och förmedla egna visuella budskap.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt arbeta med fotografiets och den rörliga bildens uttryck och kommunikativa möjligheter i olika sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att praktiskt undersöka hur samverkan mellan bilder, texter och formgivning kan förstärka budskap och upplevelser.
Undervisningen i ämnet visuell kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om den visuella kulturens påverkan på människor och hur bilder kommunicerar ur olika aspekter och i olika sammanhang.
- Förmåga att kritiskt granska visuella budskap.
- Kunskaper om bildteoretiska begrepp, teorier och modeller.
- Färdigheter i att framställa, utforma och förmedla olika typer av visuella budskap.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur visuella budskap påverkar människor och hur bilder kommunicerar på olika sätt beroende på sammanhang.
Eleven gör enkla kritiska granskningar av visuella budskap.
Eleven visar godtagbara kunskaper om teorier och modeller för analys av visuell kommunikation och använder bildteoretiska begrepp med viss säkerhet.
Eleven visar godtagbara färdigheter i att utforma och förmedla egna visuella budskap.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om hur visuella budskap påverkar människor och hur bilder kommunicerar på olika sätt beroende på sammanhang.
Eleven gör relativt komplexa kritiska granskningar av visuella budskap.
Eleven visar goda kunskaper om teorier och modeller för analys av visuell kommunikation och använder bildteoretiska begrepp med säkerhet.
Eleven visar goda färdigheter i att utforma och förmedla egna visuella budskap.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur visuella budskap påverkar människor och hur bilder kommunicerar på olika sätt beroende på sammanhang.
Eleven gör komplexa kritiska granskningar av visuella budskap.
Eleven visar mycket goda kunskaper om teorier och modeller för analys av visuell kommunikation och använder bildteoretiska begrepp med god säkerhet.
Eleven visar mycket goda färdigheter i att utforma och förmedla egna visuella budskap.