Ämnet aktiviteter och upplevelser omfattar aktiviteter, upplevelser och service inom turism- och besöksnäringen. Ämnet behandlar även hur aktivitetsledaren på ett inspirerande och ansvarsfullt sätt kan leda olika aktiviteter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet aktiviteter och upplevelser ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att möta gästens, kundens eller besökarens efterfrågan och förväntningar på olika upplevelser, aktiviteter och service. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att i arbetet göra ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara val inom området.

Både privatpersoners och företags behov av tjänster inom aktiviteter växer och blir mer varierade, vilket medför att förväntningar på nya upplevelser ökar och att kraven på service förändras. I undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera och genomföra olika typer av aktiviteter och upplevelser utifrån olika målgruppers och individers behov, förutsättningar och levnadssätt. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och bemöta gäster, kunder och besökare på ett yrkesmässigt sätt med hög grad av service.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Den ska även behandla hur en god och säker arbetsmiljö främjas. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet och lust att omsätta idéer i praktisk handling och leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra och leda aktiviteter. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utforska aktuella digitala upplevelser och möjligheter. Då näringsidkare inom området aktiviteter och upplevelser ofta består av små företag ska undervisningen även bidra till att stimulera elevernas intresse för entreprenörskap.

Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom området. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesmässig attityd i mötet med kunder och gäster inom områden där värdskap och kommunikation är centralt.

Undervisningen i ämnet aktiviteter och upplevelser ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och leda aktiviteter utifrån olika målgruppers behov.
  • Förmåga att arbeta serviceinriktat och ansvarsfullt samt att anpassa sitt agerande efter situation.
  • Förmåga att i arbetet göra hållbara val.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med godtagbart resultat.

Eleven arbetar med viss säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett godtagbart sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med godtagbart resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med gott resultat.

Eleven arbetar med säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med mycket gott resultat.

Eleven arbetar med god säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett mycket gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med mycket gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.